• Welcome to Diskuse2 Elektrika.cz. Please login or sign up.

Může poškodit přijímač HDO ovládání cívky z jiné fáze, než L1?

Started by J_Bartak, 25.01.2009, 10:03

previous topic - next topic

J_Bartak

Měl bych dotaz. Máme stykač boileru ovládaný HDO. Elektrikář omylem zapojil obvod cívky stykače boileru místo na fázi L1 na fázi L2. Po chvíli si toho všiml (cca po 1 hod) a zapojil ho správně (tedy na jedné straně modrý vodič N od přijimače HDO a na druhé straně hnědý vodič fáze L1).

Přikládám obrázek schéma zapojení, kde je červeně označeno co bylo zapojeno špatně.

Můj dotaz zní, zda se tímto chybným zapojením mohl poškodit přijímač HDO ? Ptal jsem se na to elektrikáře, ale ten říkal, že je to vyloučené, ale nevím zda to mám brát za bernou minci.

Boiler sice topí v době kdy elektroměr ukazuje nízký tarif, ale máme pocit, že nízký tarif teď "běží" mnohem častěji než předepsaných 8 hod.

Předem díky za vaše názory.

Miroš Jan

TO : J Bartak

Moje odpověď je : ano mohlo se poškodit relé HDO. (plc)
elektromontér, RT E2/A, strojní zařízení,průmyslové instalace

Lubomír Jindra

Ne, nemohlo dojít k poškození HDO.  :)

Často opakovaná chyba bývá, že jedno HDO ovládá více stykačů, které jsou napájené z různých fází. V tom případě dojde časem k poškození stykačů, ne však HDO.

Pokud se vám zdá že, HDO nepracuje tak jak má, můžete to nahlásit distributorovi (nebo také nemusíte  ;) )
Revize, instalace a opravy elektrických zařízení
Liberecký kraj
www.elektroinstalace-jablonec.cz
jindra@elektri.cz

Hynek Bureš

Odpověď: Nikoliv. Při ovládání pouze jednoho relé v PR nezáleží na tom, z jaké fáze je napájeno.

To Jindra - byl jste rychlejší, je to přesně tak. Při zapojení dvou stykačů z různých fází se tyto možná ani nepoškodí, ale zůstanou stále sepnuty (dvě cívky v sérii napájené sdruženým napětím)